Artikel Print Media Nieuws

Wat kost een kaart.

Wij maken drukwerk voor klanten over de hele wereld
Een dergelijke uitspraak verwacht je zelfs niet van de directeur van een zeer groot, professioneel en industrieel grafisch bedrijf en al helemaal niet van de eigenaar van een kleine ambachtelijke drukkerij. Toch is het bij deze in Amersfoort gevestigde drukkerij wel het geval. Daar wordt zeer bijzonder drukwerk gemaakt. Ook voor klanten uit de verste uithoeken van de aardbol.

Boekdruk
Een in Amersfoort onder de naam ‘’letterpers’’ gevestigde ambachtelijke boekdrukker met klanten over de hele wereld. Dat vraagt natuurlijk om nadere uitleg. Eigenares Tiny Risselada van ‘’letterpers’’ zegt hierover: ‘ Ik weet het zelf eigenlijk ook niet. We doen helemaal niets op het gebied van marketing, commercie, promotie of publiciteit. De enige plausibele verklaring is, dat de oorzaak te vinden is in de van mond-tot-mondreclame. Het begon tenminste met een in het buitenland wonende Nederlandse familie. Op een of andere wijze had die mij weten te vinden voor het ontwerpen en drukken van een geboortekaartje.’ Op hun beurt stuurden die het betreffende kaartje naar een relatie op mogelijk de Nederlandse Ambassade in Tokio. Kan ook een landgenoot op de vestiging van een multinational in Dubai geweest zijn. En daar volgde dan ook weer een opdracht uit.
Risselada: ’Wij zijn een echt in- en aanloopbedrijf. Klanten komen graag bij ons langs om hun wensen te bespreken. Dat kan voor familiedrukwerk zijn, maar net zo goed voor een uitnodiging of een visitekaartje. De klant heeft de mogelijkheid om te kiezen uit onze collectie op maat. Wat vanzelfsprekend ook kan, is dat de klant een eigen ontwerp laat drukken. Wij hanteren dan de gebruikelijke aanleverspecificaties. Dat wil zeggen, dat een eigen ontwerp aangeleverd moet worden als PDF, Indesign of Illustrator. Inherent aan onze werkwijze is wel, dat er meestal zeer uitgebreid en langdurig met klanten overlegd wordt. Daar gaat dan weliswaar heel veel tijd inzitten, maar dat is niet erg en doen we graag. Die tijd halen we wel weer gedeeltelijk in door ons in eigen beheer ontwikkeld zeer slimme en snelle ict-syteem.’

Degel
Het bestaat dus nog. Een jonge vrouw (1980) die een boekdrukkerij begint en zelf de 130- jaar oude trapdegel bedient. De tekst of illustratie wordt verdiept gedrukt in het papier. Als nabewerking wordt bij veel ontwerpen het drukwerk nog gepreegd of voorzien van een goud- of zilverkleurige folie. Een deel van het geheim van haar succes is mogelijk haar aanstekelijk enthousiasme waarmee ze praat over de kansen en mogelijkheden met oude grafische technieken. Ze weet dit in de praktijk op fascinerende wijze te combineren met haar oorspronkelijke opleiding als grafisch ontwerper. Komt nog bij, zoals ze zelf zegt: ‘Ik ben behoorlijk eigenwijs. Zie kansen waar anderen problemen zien. Ik krijg natuurlijk vaak te horen dat de concurrentie met internetdrukkers wel stevig zal zijn. Nou, ik ben daar totaal niet van onder de indruk. Doe gewoon wat ik denk dat goed is. Ik hoef er ook niet rijk van te worden.’ De optelsom is, dat dit prachtig mooi en zeer onderscheidend drukwerk oplevert.

Ambacht
Op de vraag hoe zij er zo bij gekomen is om een ambachtelijke boekdrukkerij te beginnen zegt Tiny Risselada: ‘In feite gaat dat bij mij terug tot een zeer jonge leeftijd. Op de basisschool tekende ik al veel en wist ik ook al dat ik ontwerper wilde worden. Later voelde ik mij dan ook zeer thuis op de kunstacademie. Daarna lukte het ook nog een stageplaats te bemachtigen bij Pentagram in Londen. Dat is het grootste ontwerpbureau van de wereld. Aansluitend heb ik gewerkt bij twee bureaus in Amsterdam.’ En wat heeft dat alles te maken met een drukkerij? Risselada vervolgt nog immer met veel enthousiasme: ‘Ik was zwanger en had vanzelfsprekend zelf een geboortekaartje ontworpen. Een collega wees mij er op om dit in boekdruk te laten drukken. In Nederland kon niemand dat. Ik heb toen zelf in Engeland maar een klein handdegeltje gekocht. Het volgende project was het ontwerpen en drukken van mijn eigen trouwkaart.’ Risselada was zo enthousiast over het werken met papier, inkt en letters dat ze een blog startte. Dat leverde zo veel klanten op dat de drukkerij aan huis verplaatst moest worden. Ze vond een bijzondere plek: de oude Prodentfabriek in Amersfoort.

Over hoe het verder zal gaan met ‘’letterpers” zegt Tiny Risselada: ’Ik ben helemaal niet van het strategisch denken. Ga eigenlijk altijd uit van mijn intuïtie. Die zegt mij overigens dat er uitbreidingsmogelijkheden zijn voor mijn bedrijf. Ik werk daar heel hard aan om dit binnenkort te kunnen realiseren.’

Tekst geschreven door: Hans Baljet
Print Media Nieuws – oktober 2018